Scratch Neukölln

Scratch Neukölln

A production by Constanza Macras I Dorky Park. With the friendly support of Freudenberg Stitung and Freundeskreis des Hebbel – Theaters e.V.

Summary

Erroll Morris interviews a man who went through high school in its most difficult form, as a suburban genius with pimples and a sunken chest. His IQ tests in the 1 percentile, but when high school ends, he wants only one thing, and that is to do it again. He breaks into school, steals his own records, changes his name and even his grades, changing them from A to B-. He does this so that he can go back to high school, and ‘this time do it right, to be the cool guy, not the smart guy.’ He enters a new high school and repeats his senior year, graduates again, and then goes back again to a new school, with a different name. He goes to high school until he is 27 years old, shaving three times a day in order to appear young. He experiences this as time travel and the only landscape in it is his own ego.

‘Scratch Neukoelln’, the project by Constanza Macras, absorbs these experiences into an exploration of the longing to fit in, about dreams and small attempts to escape from everyday life.

2003, and globalization is both the disease and the cure. A group of people – some younger, some older – converge in Neukšlln. They are there to start over, to start from scratch. They are there to escape and erase the past. No one knows who they were, where they came from, what language they belong to. Neukoelln is already full of these people. This new group does not know that they all have the same agenda, the same purpose. They will start over where they started once before. With a new language come new stories, and from stories, history starts over. They bring languages to the table, they bring CDs that have been copied from copies of CDs, they bring dance moves that have traveled from one street to another, beamed by a SAT1 satellite. These copies of copies get copied further, written over as they start again. At no point should it ever be clear what comes from what, or in which direction.
The project is called ‘Scratch Neukölln’ as in scratch paper, scratch disk, as in starting from scratch. As in a longstanding itch, relieved.

Photos

Cast & Crew

DIRECTOR, CHOREOGRAPHER – Constanza Macras

FROM AND WITH – Maradona Akkouch, Hassan Akkouch, Katr Akkouch,
Diane Busuttil, Assem El-Moustapha, Fatma El-Moustapha, Jill Emerson,
Jared Gradinger, Jonas Kilian, Stephane Lalloz, Maike Moeller, Angela Schubot, Ivan Stevanovic.

DRAMATURGY – Carmen Mehnert
COSTUMES – Anna Rosa Hiort Lorenzen
STAGE – Patrice Wisniewsky, Anton Lukas, Tal Shacham
MUSIC – Claus Erbskorn, Arik Hayut
LIGHT DESIGN – Joerg Bittner
VIDEO ASSISTANT – Tal Shacham
DIRECTOR ASSISTANT – Nadine Stich
PROPS – Julia Weis
WEBTRAILER – Lisa Boeffgen

PRODUCER – Philipp Schmidt
PRODUCTION – Constanza Macras I Dorkypark, Hebbel am Ufer Berlin.

Reviews

Die Kinder tanzen und posieren, was die kleinen Beine hergeben, sie überziehen die Bühne mit einem Feuerwerk an Flic Flacs, HipHop-Akrobatik, Kopfständen und purer Action. (…) die Kids erzählen von ihren ganz normalen Träumen und Wünschen, die zwischen Gesundheit und einmal Polizist sein changieren. (…) Eine Collage voller Drive, die ein paar Probleme antippt, die aber auch einfach Spaß machen kann in ihrer chaotischen Leichtigkeit.  WAZ 17.05.2004

Es muss an ihrer souveränen Lässigkeit liegen, dass die Aufführung in keinem Augenblick wie unangenehmes Sozialkitschtheater wirkt. Stattdessen Charme, Trash, Ausstrahlung, pure Spielfreude und etwas, das im Theater ziemlich selten ist: eine Schönheit jenseits der Oberfläche. (…) Macras Stück handelt von Menschen, die sich in einer hässlichen Umgebung ein schönes Leben machen. Und sich von ziemlich deprimierenden Umständen nicht beeindrucken lassen. tip 18.12.2003

Ihre Gesten, das starke Posieren der kleinen Jungen zumal, haben für die Erwachsenen oft einen besonderen Witz, weil es eine Parodie auf die künftigen Geschlechterrollen vorwegzunehmen scheint. Die Inszenierung betont das: Wenn die Jungen sich in der Akrobatik des HipHop übertreffen, die Bühne mit einem Gewitter von Saltos überziehen und im Headspin, der Drehung auf dem Kopf, einen Wettkampf starten, dann fegt eine Tänzerin zur gleichen Zeit peitschenknallend über die Bühne. Das ist zugleich Zirkus und die Umkehrung von Dressur.  taz 17.12.2003